Professionele marketing en communicatie is voor jou als ZZP’er of starter net zo belangrijk als voor een grote corporate. Sterker nog, het is voor jou misschien nog wel belangrijker. Volg deze 4 marketing tips en maak jouw bedrijf nóg professioneler.
TIP 1: Maak een huisstijl
Het niet hebben van een huisstijl en het niet consequent doorvoeren van een huisstijl doet je bedrijf geen goed. Een huisstijl is de visuele identiteit van jouw bedrijf. Het maakt het bedrijf herkenbaar, straalt een hoge mate van professionaliteit uit en kan letterlijk een potentiële klant overtuigen.
Denk hier maar eens aan.
Je bent op zoek naar een hoveniersbedrijf die jouw droomtuin voor je gaat realiseren. Je twijfelt tussen twee partijen. Beide hebben ze ruime ervaring, goede recensies en ze hebben ook nog eens vergelijkbare offertes neergelegd. Eén van de bedrijven heeft geen logo en een website uit 2005 (je weet wel, gemaakt in Publisher).
De andere hovenier heeft een modern logo waarin de bedrijfsnaam en het hoveniersvak tot uiting komen. De website is geheel in lijn met het logo: strak, frisse kleuren en met veel mooi beeldmateriaal.
Ze zullen ongetwijfeld beide geschikt zijn voor het maken van jouw droomtuin. Toch kies je sneller voor het bedrijf met het gave logo en de toffe website. Waarom? Omdat het getuigd van professionaliteit, aandacht en succes.
Ga dus niet zelf aan de slag met programma’s als Paint om een logo te maken. En kies geen duizend in een dozijn website template, waarin je alleen jouw ‘logo’ plakt en teksten typt. Jij draagt zorgt voor het product of de dienst die je verkoopt. Laat deze zorg en kwaliteit dan ook zien in je communicatie. Dit is wat potentiële klanten over de streep kan trekken!
TIP 2: It’s all in the details
Deze tip sluit aan bij de eerste tip over het hebben van een huisstijl voor je bedrijf. Let op de details! Het zijn kleine dingen die vertrouwen kunnen winnen bij de klant. Dingen die men niet eens bewust opmerkt. Maar onbewust hechten ze de klant aan jouw bedrijf.
Een voorbeeld?
Een prachtig voorbeeld is verpakkingsmateriaal. Stel jij koopt een nieuwe blender. In plaatst van levering in een standaard bruine doos, krijg jij je blender in een gave gekleurde doos. Bij nadere inspectie zie je allerlei tekst en afbeeldingen op de doos staan. Tips, smoothie recepten, kleine opdrachtjes en zelfs een schema hoe van de doos een vogelhuisje te vouwen. Wat leuk! Misschien ga je meteen aan de knutsel, misschien doe je er helemaal niks mee. Hoe dan ook, je hebt het gevoel dat je meer hebt gekregen dan je besteld hebt: een extraatje.
Of wat denk je van een klein bedankkaartje bij een bestelling met een kortingscode voor de volgende bestelling? Je voelt je gewaardeerd en wie vindt het niet leuk iets extra’s in de bestelling aan te treffen?
Let dus op de details. Trek je huisstijl ver door en zorg voor kleine attenties, in welke vorm dan ook. Geef de klant een gevoel van waardering.
TIP 3: Gebruik de kracht van social
Social media is een perfect middel om jouw bedrijf bekend te maken onder de doelgroep. Het is niet alleen gratis, maar ook gemakkelijk in gebruik. Je bent helemaal vrij om jouw product of dienst de wereld in te gooien. Wanneer je social media kanalen goed gebruikt, verspreid jouw content zich als een lopend vuurtje. Mensen die jouw berichten liken en delen zorgen er weer voor dat het bericht bij mensen terecht komt die jou nog helemaal niet kennen. Hoe ideaal!
Zorg dus dat wat je deelt op social media van goede kwaliteit is. Maak het ‘likebaar’ en ‘deelbaar’. Jouw fans zijn namelijk tevens ambassadeurs voor jouw bedrijf. Jouw social media volgers vinden jou al leuk en zijn, voor een groot deel, al overtuigd. Als jij interessante content voor hen maakt, zorgen zij ervoor dat jouw bericht nieuwe potentiële fans bereikt.
TIP 4: Neem SEO serieus
Zoekmachineoptimalisatie. Search Engine Optimization. SEO.
Een hoop fancy business woorden die voor jou niet echt van toepassing zijn. Toch?
Ik snap dat jouw bedrijf misschien niet formaat ‘multinational’ is, jij geen marketingafdeling hebt of dat je zelfs pas net start met jouw eigen onderneming. Je wilt je richten op de basis. Een visitekaartje, website en misschien een Facebook pagina. Dat lijkt je voor nu wel voldoende.
Maar vergis je niet. Ook voor jou is SEO, of zoekmachinemarketing, van cruciaal belang. Sterker nog, JUIST voor jou is SEO the way to go.
SEO is namelijk niks meer dan zorgen dat jouw bedrijf vindbaar is in zoekmachines. Mega belangrijk natuurlijk als je net begint of wanneer jouw bedrijf nog niet zo bekend is in de markt. Klanten bellen jou niet vanzelf, ze moeten wel weten van jouw bestaan. Zorg dus dat jouw website naar bovenkomt in Google als ze zoeken op jouw product of dienst.
Dit is wat SEO doet. Op verschillende manieren wordt jouw bedrijf vindbaar gemaakt in zoekmachines. Het optimaliseren van jouw website en het schrijven van blogs of andere content die online goed aansluit bij waar jouw doelgroep naar zoekt.
Denk dus niet dat SEO alleen voor grote bedrijven is. SEO is de basis van contact krijgen met jouw potentiële klanten.
Meer marketingtips nodig?
Ik snap dat je soms niet meer weet wat voor jouw bedrijf nu de juiste aanpak is op marketinggebied. We kunnen altijd eerst in kaart brengen welke stappen het meest belangrijk zijn voor jouw onderneming. Vrijblijvend natuurlijk. Zo heb je binnen no-time een plan van aanpak!
Leuke tips en blogs per mail ontvangen?
Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies.
Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂