Een logo is veel meer dan je bedrijfsnaam in een mooi lettertype. Of de bedrijfsnaam vergezeld van een gezellig icoontje. Een logo is jouw bedrijf uitgedrukt in beeld. Zonder uitleg moet een logo laten zien wat jouw bedrijf doet en zelfs een gevoel uitstralen.
Wat maakt een logo nu echt goed? Vijf voorwaarden waar een goed logo aan voldoet
Simpel
Om te beginnen is een goed logo eenvoudig. Geen tierelantijnen, frutsels en overbodige versieringen dus. Eenvoud werkt positief voor de gedenkwaardigheid en herkenbaarheid van een logo.
Keep it simple. Less is more. Eenvoud dus.
Herkenbaar
Een eenvoudig logo is makkelijker te herkennen, wat meteen de tweede eis voor een goed logo is. Een logo hoeft niet persé letterlijk te laten zien wat het bedrijf doet. Als het logo herkent wordt weet men automatisch dat het van jouw bedrijf is. Denk maar aan het logo van Apple, McDonalds (kijk mam, een gele M!) en Skype.
Is jouw bedrijf nou nog niet zo bekend als Adidas, dan kun je ervoor kiezen het logo te gebruiken ter verduidelijking. Een hovenier kiest bijvoorbeeld voor een icoon van een bloem of blad, of voor de kleur groen. Zo kun je mensen al een indruk geven van jouw bedrijf voor ze je überhaupt echt kennen.
Tijdloos
Ook niet geheel onbelangrijk: een logo dient tijdloos te zijn. Een tijdloos logo betekent namelijk dat jouw beeldmerk een hele lange tijd mee kan en mensen ook op de lange termijn jouw bedrijf kunnen herkennen.
Daarnaast hoeft een tijdloos logo niet zo snel gerestyled te worden. Hij is namelijk tijdloos… Misschien fris je het logo alleen eens in de zo veel jaar op, maar een geheel nieuw logo hoeft niet. Een tijdloos logo past ALTIJD bij je bedrijf. Zorg dus dat de basis goed is, dan kun je met kleine aanpassingen toch voor iets nieuws zorgen.
Veelzijdig
Zorg ook dat een logo veelzijdig is. Past het logo op verschillende achtergronden? Dus donker en licht. Is het logo ook in zwart/wit nog herkenbaar.
En wat denk je van het formaat? Blijft het logo sterk als het verkleind wordt? En kan het logo op heel groot formaat gedrukt worden? Door hier bij het ontwerp rekening mee te houden weet je zeker dat het logo op meerdere manieren inzetbaar is.
Passend
De laatste eis voor een goed logo is een ‘no brainer’. Het logo moet namelijk passend zijn bij het bedrijf.
Wat bedoel ik hiermee? Een voorbeeld:
Een advocatenkantoor heeft een geel logo in speels, handgeschreven lettertype. Past dit? Niet echt. Een advocatenkantoor vraagt om een sober, zakelijk, enigszins kleurloos logo. Dit betekent overigens niet saai! Maar zorg er wel voor dat het logo past bij het bedrijf en de activiteiten. Daarmee schep je namelijk ook een bepaalde verwachting en een gevoel bij de potentiële klant.
Daar tegenover schreeuwt een kinderdagverblijf juist om een logo met kleur, vormen en vrolijkheid. Ik zou namelijk toch twijfelen wanneer een kinderopvang een logo en huisstijl in zakelijk, sober zwart zou hebben. Jij niet?
Klaar voor jouw UNIEKE logo?
Laten we om de tafel gaan zitten en jouw toffe logo ontwerpen waar jij helemaal achter staat.
Leuke tips en blogs per mail ontvangen?
Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies.
Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂