Onlangs lanceerde ik de gratis marketingcheck. Super enthousiast ben ik hierover, want het geeft ondernemers als jij en ik de kans om eens met een frisse blik naar onze marketing te laten kijken. Inmiddels heb ik al tientallen vrouwelijke ondernemers persoonlijk advies gegeven waar ze flinke stappen mee kunnen zetten.
Maar… iets viel mij erg op.
In het aanvraagformulier van de marketingcheck vraag ik de ondernemers wat hun grootste marketinguitdaging is. Bijna allemaal noemen zij hier ‘online gevonden worden’. Vaak weten ze dat SEO (zoekmachineoptimalisatie) een must is, maar is het allemaal abracadabra. Super jammer, want met een aantal basisregels, kun jij al heel goed bezig zijn met het optimaliseren voor Google.
Omdat SEO zo’n algemeen struikelblok lijkt te zijn, zet ik de basisstappen voor je op een rij. Misschien heb jij er wat aan?
SEO = het vindbaar maken van jouw website in Google door o.a. het gebruik van strategische zoekwoorden.
Het optimaliseren van je website kan heel ver gaan. Google blijft een mysterie en ik geloof niet dat er ooit iemand is die de code kraakt. Maar om niet helemaal opgeslokt te worden door de mogelijkheden, begin je bij het begin. Zoekwoorden!
Dus hier zijn een aantal stappen die je zelf kunnen nemen om beter gevonden te worden door jouw klant.
1. Maak een lijst met zoekwoorden
Denk bijvoorbeeld waar jij zelf op zou zoeken, kijk naar suggesties die Google geeft en kijk op website van concurrenten. Welke zoekwoorden vallen op? NOTE: een zoekwoord is niet persé 1 woord. Een zoekwoord kan ook uit meerdere zoekwoorden bestaan.
2. Kies voor elke pagina een zoekwoord en een aantal synoniemen
Stel jij bent fotograaf gericht op alles rondom zwangerschap en baby’s. Een dienst van jou is ‘newborn fotografie’. Het hoofdzoekwoord zou kunnen zijn ‘newborn fotograaf Utrecht’. Maar wat denk je van deze synoniemen (of sub-zoekwoorden): baby fotograaf Utrecht, newborn fotoshoot regio Utrecht, newborn shoot Utrecht.
3. Zet het zoekwoord in de URL (!)
Super belangrijk is deze stap. Google kan geen plaatjes zien en ook niet echt lezen zoals wij dat doen. Google kijkt naar een aantal elementen van een pagina om erachter te komen waar de pagina over gaat. Zo kan Google bepalen of jouw pagina aangeboden moet worden als resultaat voor een bepaalde zoekopdracht. Eén van de belangrijkste locaties om jouw zoekwoord in de zetten in de URL, oftewel de link, van de pagina.
Vaak zie ik URL’s met een hoop rommel erin – gekke tekens, niets zeggende woorden, etc. Maak jouw links ‘clean’ en strak.
DUS NIET:
www.jouwdomein.nl/d7psahd9/product/newborn
MAAR:
www.jouwdomein.nl/fotograaf-utrecht/newborn-fotoshoot-regio-utrecht
Zie je hoe het zoekwoord en een synoniem in de URL staat?
4. Andere plekken om het zoekwoord te droppen
Dan zijn er nog een aantal andere strategische plekken die Google fijn vindt om jouw zoekwoord te zien. Denk aan de titel van de pagina. Dus niet alleen: Newborn. Nee… kies voor iets wat jouw dienst omschrijft: Newborn Fotoshoot Utrecht.
Verwerk daarnaast het zoekwoord en de matching synoniemen een aantal keer in de tekst en in de tussenkoppen. Let op: doe dit wel op een natuurlijk manier, dus geen overkill alsjeblieft. Je schrijft eerst voor de mens, dan voor de zoekmachine! Het beste is als je het zoekwoord aan het begin van de eerste alinea zet. Maar, voelt dit niet goed? Doe het dan niet! De tekst moet wel leesbaar blijven.
Een vaak vergeten zoekwoordspot zijn de afbeeldingen. Maar een afbeelding is toch geen tekst? Klopt, maar een afbeelding heeft wel veel onzichtbare informatie. Denk aan de naam van de afbeelding. Geef jouw afbeeldingen dus een goede naam voor je ze naar de website upload.
Ik hoop dat dit een klein beetje inzicht geeft in de wondere wereld die Google heet. Naar mijn idee zijn bovenstaande stappen een heel goed begin om jouw website beter vindbaar te maken voor jouw klanten.
Heb jij de gratis marketingcheck nog niet gedaan? Dat kan nog steeds hoor!
Via: www.kwebbelcommunicatie.nl/gratis-marketingcheck vraag je hem aan.
Mocht je nog vragen hebben over SEO, of iets heel anders, mail mij op info@studiokwebbel.nl.
Kim
Leuke tips en blogs per mail ontvangen?
Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies.
Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂