Boek nu je plek voor september t/m december 2022 ✨

Kim Runhaar
Kim Runhaar

Webdesigner, Tekstschrijver, Online Marketeer

Verse content = hoger in Google

Door de jaren heen heeft Google verschillende algoritmes gehad. Algoritmes zijn  ‘regels’ die bepalen welke website wordt beloond en welke juist afgestraft. Houd je aan de regels en je wordt beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. En is dat niet wat we allemaal willen? Hoger in Google komen te staan dus.

 

Eerst even dit…

We zullen nooit écht weten hoe het algoritme van Google werkt. Wel weten we inmiddels dat Google ‘likes’ en ‘dislikes’ heeft. Keyword stuffing; een zoekwoord té vaak gebruiken, is een no no. Een grote vette like daarentegen is verse content.

Google heeft maar één doel en dat is de beste resultaten voor een zoekopdracht aanbieden. Dit betekent dat een website niet alleen aan moeten sluiten bij de zoekopdracht. Maar ook kwalitatief hoog moet zijn. Google is dus gek op websites die zichtbaar moeite doen voor hun content. Met zorg en aandacht geschreven content wordt beloond door Google.

Om deze reden is verse content uiterst belangrijk om hoger in Google te komen. Maar verse content schrijven betekent niet alleen met regelmaat iets online gooien.

 
3 bewezen manieren om jouw content vers te houden en dus hoger in Google terecht te komen:

 

1. Nieuwe teksten en pagina’s

De eerste is een beetje een inkoppertje. Maar wel één met wat haken en ogen: zorg met regelmaat voor nieuwe teksten en pagina’s.

Dit kan zijn in de vorm van geheel nieuwe webpagina’s of landingspages. Maar ook in de vorm van nieuwsartikelen of informatieve blogs. Het plaatsen van nieuwe content laat letterlijk zien dat jouw website actief en ‘huidig’ is.

Maar let op!

Maak het niet te gek. Net als een overkill aan zoekwoorden, kan ook een overkill aan content averechts werken. In dit geval is de volgende regel heel belangrijk: kwaliteit boven kwantiteit.

Spendeer liever een week aan één goede blog, dan aan 3 middelmatige blogs. Daarnaast is bewezen dat langere teksten beter gewaardeerd worden door Google dan kortere artikelen. Schrijf dus liever een kwalitatief hoog artikel van zo’n 1500 tot 1800 woorden, dan een paar artikeltjes van 300 woorden.

Kwaliteit dus!

Niet vergeten.

 

2. Vernieuw bestaande content

Je website fris en fruitig houden betekent niet persé alleen maar nieuwe content maken. Een andere manier om bovenaan in Google te komen is door bestaande content een opfrisbeurt te geven.

Kijk goed naar wat je nu al hebt. Heb je bijvoorbeeld een artikel geschreven met een jaartal erin?

Denk aan: ’10 tips voor een succesvolle belastingaangifte in 2018′.

Pas dit artikel dan aan met tips die passen in 2019. En vermeld dit dan ook zeker in de titel van het artikel. Zet achter de titel ‘2019 update’.

Kleine aanpassingen aan teksten worden niet gezien door Google. Anders zou elke typo verbetering zorgen voor nieuwe content. Verander dus minimaal één alinea. Voeg het liefst ook een hele nieuwe alinea toe. Zo laat je echt zien dat het artikel een tweede leven heeft gekregen.

 

3. Tell the world

Deze tip geldt niet alleen voor verse content, maar eigenlijk voor al je content.

Deel! Spread the word!

Zet je nieuwe artikel niet alleen op je website, maar zorg ook dat andere mensen weten van jouw content. Nog mooier is wanneer anderen linken naar jouw content. Google vindt het erg tof dat anderen jouw tekst de moeite waard vinden om naar de refereren. Dan moet het wel een goed artikel zijn toch?

Google vertrouwd dus erg op haar gebruikers. Waar een gebruiker op klikt of naar verwijst, weegt streng mee. Zorg er dus voor dat mensen weten van jouw nieuwe content. Dat geeft de pagina een hogere kwaliteitsscore.

Onthoud dus:

Maak regelmatig verse content, vernieuw bestaande content en deel jouw verse content met je netwerk. Blijf actief! Dan kan Google jou niet vergeten en zal je stijgen in de zoekresultaten.

 

Samen brainstormen voor nieuwe content?

Leuk! Ik help graag jouw website hoger in Google te komen. Laten we een middag brainstormen en toffe nieuwe ideeën bedenken.

Leuke tips en blogs per mail ontvangen?

Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies. 

Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂

Sharing is caring