Vanaf oktober heb ik plek voor jouw mooie project

Kim Runhaar
Kim Runhaar

Webdesigner, Tekstschrijver, Online Marketeer

‘Saai’ product is saaie marketing? Echt niet!

Slecht nieuws ondernemers: niet elk bedrijf is Apple. Niet elk bedrijf maakt visueel aantrekkelijke producten. Ik weet het, niet tof om te horen. Maar het is hoe het is.

Feit is dat het gros van alle bedrijven geen sexy of catchy product verkopen. Nee, de meeste bedrijven maken en verkopen onderdelen van die sexy producten. Of ze maken producten die verkocht worden via distributeurs. Op zichzelf staand is er niks spannends of leuks aan deze producten. Maar vergis je niet. Het zijn juist deze producten die de wereld draaiende houden.

Jouw product is onwijs belangrijk!

De Apple’s van deze wereld zijn de uitzondering. Een iPhone of iPad hebben we niet écht nodig. Schroeven en moeren wel. We kunnen niet zonder WC bril. En die plastic dingetjes aan het einde van je veters? Die zijn pas onmisbaar. Toch krijgen de Apple’s alle marketing credit. Zij zijn cool en hip, maar geven wel alle andere bedrijven een klein minderwaardigheidscomplexje.

Doorbreek jouw marketingbeperkingen

Op marketing- en brandinggebied leggen veel bedrijven zichzelf beperkingen op. Ze vergelijken zichzelf met de Apple’s van deze wereld en kunnen hier bij voorbaat al niet tegenop. Heel demotiverend natuurlijk. Ze vinden hun eigen producten saai en niet sexy. En denken daarom dat hun marketing ook gedoemd is saai te zijn. En dus doen ze maar wat ieder ander in de markt doet.

Maar omdat jouw product niet zo visueel aantrekkelijk is als een iPhone, betekent niet dat jouw marketing niet zo interessant en aantrekkelijk kan zijn als die van Apple. Sterker nog, het maken van een ‘saai’ of ‘niet sexy’ product is des te meer reden om jouw marketing grootser, gedurfder en boeiender te maken.

Blaas nieuw leven in jouw duffe marketing

Dit is de wake-up call voor alle bedrijven die denken dat het product of de dienst die ze verkopen ze beperkt in hun marketing. Of je nu printerinkt of paperclips verkoopt, dit is jouw kans om een blijvende indruk achter te laten. Grijp die kans!

Online marketing is een godsgeschenk voor ‘saaie’ producten. Het speelveld is gelijk voor iedereen. Ieder bedrijf heeft de kans op te vallen, viraal te gaan en nieuwe doelgroepen aan te trekken door creatief te zijn. Het geeft jou de kans om wat broodnodige spanning aan je marketing toe te voegen.

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen?

Begin dan eens met onderstaande vijf manieren om jouw ‘saaie’ productmarketing op te laten vallen:

 

1. Maak het onmisbaar

Wat ‘saaie’ merken heel vaak doen is zich focussen op de specificaties en eigenschappen van hun producten. Een fantastische manier om mensen in slaap te krijgen, maar niet om ze te overtuigen van het product. Mensen geven niks om specificaties. Ze geven om de impact die het product op hen heeft. Wat hebben zij eraan? Hoe kan het product hen helpen?

Leg de focus in jouw marketing op de voordelen van het product en verschuif de specificaties een beetje naar de achtergrond. Verkoop je aan bedrijven, laat hen dan zien hoe jouw product geld of tijd bespaart. Verkoop je aan distributeurs? Overtuig ze dan van het feit dat jouw product voor meer klanten gaat zorgen.

 

2. Maak het simpel

Veel bedrijven raken verwikkeld in de complexiteit van hun producten. Een complex product betekent niet automatisch complexe marketing. Iedere websitebezoeker zou moeten kunnen begrijpen wat het voordeel is van jouw producten. Komt dit niet over? Dan heb je een probleem.

De sleutel is om jouw marketing terug te brengen naar de essentie. Wat is jouw boodschap? Verkoop je schroeven, dan is jouw boodschap misschien ‘zonder ons valt alles uiteen’. Denk toch even aan Apple. Houd het simpel.

 

3. Maak het visueel

Je product is misschien niet bijzonder interessant om naar te kijken. Maar dat betekent niet dat je het niet aantrekkelijk kan maken. Toon jouw product in kleurrijke en interessante omgevingen. Of laat zien hoe een kunstenaar jouw product gebruikt om kunst te maken.

Mensen zien jouw product dan misschien in een ander licht. Denk nog eens aan de plastic uiteinden van veters. Waarom niet een dozijn gekleurde sneakers op een rij zetten met de boodschap: ‘Wat hebben deze schoenen gemeen?’.

 

4. Vertel het verhaal

Elk product heeft een verhaal. Vele verhalen zelfs. Hoe jouw product is ontstaan, hoe mensen het product gebruiken en hoe jouw product een verschil maakt. Dit zijn allemaal verhalen die jouw marketing interessanter kunnen maken. Jouw product is maar een voorwerp of ding. Een verhaal zorgt voor de emotionele verbinding.

Vertel waarom jouw product belangrijk is en ertoe doet. Verkoop je papier, laat dan zien hoe bedrijven jouw papier gebruiken. Laat alle notities, kladjes en documenten zien die het bedrijf vormen. Jouw product doet ertoe!

 

5. Maak het grappig

Het Internet heeft de deur geopend naar grappige marketing. Het is wat riskant, want het moet wel écht grappig zijn om te werken. Maar voor een ‘saai’ product kan een beetje humor een hele hoop doen. Je kunt zelfs een grap maken over hoe saai mensen jouw product vinden.

Niks kan een product sneller viraal laten gaan dan humor. Stel je maakt elastiekjes. Waarom niet een video maken waarin je eerst een elastiekje op een tafel ziet liggen. Vervolgens de tekst: ‘Veel mensen denken dat elastiekjes saai zijn. Wij denken daar anders over’. Het volgende beeld is een kantoor met overwerkende mensen en wild rondvliegende elastiekjes. Luide muziek en één elastiekje schiet de kurk van een fles champagne. Tagline: ‘De beste elastiekjes voor elk bedrijf’.

 

Overstem de saaiheid met te gekke marketing

Onthoud. Niet elk product is super sexy en interessant zoals een iPhone. Maar dat geeft niet. De meeste bedrijven – veelal industriële bedrijven – moeten iets harder werken aan hun marketing om hun producten leuk en verkopend te maken. Maar wanneer je dit doet, kunnen de resultaten net zo indrukwekkend zijn als die van Apple.

Ben jij benieuwd hoe jouw ‘saaie’ product toch kan leiden tot boeiende en leuke marketing? Leg mij jouw bedrijf en product voor. Het lijkt mij heel leuk om met jou mee te denken!

Leuke tips en blogs per mail ontvangen?

Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies. 

Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂

Sharing is caring